mandag 6. juni 2016

Minutt for minutt

Tenkte det kunne være gøy å fylle ut en hel dag her, for å se tilbake på, og kanskje det er litt gøy for dere å lese? Here it goes, bildegledes dag minutt for minutt:

06:35 - en liten tass spør om han kan få se på barnetv, jeg snur meg omtåket rundt og gir han telefonen min med NRK-super, orker ikke gå helt ned i stua nå sier jeg. Alt for noen minutter til med søvn!

07:55 - våkner kjempeomtåket og forvirra av to som krangler om telefonen, sjekker klokka og kaoset er igang, "vi har forsovet oss! Aurora, løp å ta på klær, basse du og! Ånei, Filip er sulten selvfølgelig!! (Han hadde visst sovet siden 23 igår kveld!!)
Løper inn og finner frem klærne barna skal ha på, gir de hver sin beskjed om å kle på seg og setter meg til å amme.

08:05 - sitter fortsatt og ammer, ingen av barna er ferdig påkledd! Sender ut strenge beskjeder og stresser med å bli ferdig å mate.

08:10, to småleie barn har endelig fått på seg klær og jeg smører nister, dvs, hiver hver sin grove vaffel uten pålegg oppi toppen og kornblanding i bunn, og sender de ned med hver sin matboks.

08:15 - den obligatoriske skokonflikten, Aurora får ta på sandaler, basse har ikke, og må overtales til å ta på sokker og joggesko, svett! 
 
08:20 - begge barna er festa i bilen, lillebror er på plass i setet sitt, vi hiver oss ut av parkeringsplassen i den bilen som står klar. Pappa sin denne gang.

08:25 - to barn krangler om hvem som skal ta sekkene ut av bilen, ny konfliktløsning, som heldigvis løser seg selv da en etterlengtet nabojente og bestevenn kommer ut av bilen ved siden av, da glemmer begge hva de kranglet om og løper bort for å si hei. Og vips er det førstemann inn! 

08:28 - storesøster er levert og vi er på vei inn på avd til storebror, men de skulle ha uteuke og spise i utehuset! Følger storebror bort dit med mye list og lirk nå som ting ikke ble som rutinen (da blir alltid alt litt krøllball). Han hyler når jeg går, håper bare det går fort over, det pleier det... 

08:45 - setter på kaffen og smører meg noen knekkebrød med nugatti, favoritten for tiden...

09:00 - lillebror er våken og sulten igjen, på tide å gi fra andre siden. Bestemmer meg for å sitte ved frokostbordet og drikke min passelige kaffe mens jeg ammer, og finner frem tlf for å begynne på et blogginnlegg...

09:34 - ferdig å amme, kaffen er kald, på tide å gå igang med dagens gjøremål! Idag er lista veldig lang, så må finne gutsen til å sette igang, finner frem gutsemusikken på pcen og legger lillebror langt nok unna til at det ikke er for høyt for han, men at jeg likevel hører hvis han våkner.

09:35 - change of plans, tante sover i rommet ved stua, og er syk, så da blir det sjauing og rydding i 2.etg uten musikk istedet, legger lillebror i senga si og setter igang.

10:00 - går igjennom poser og rot som alltid hoper seg opp overalt. Kaster og sortere, og kommer over ting vi har savna  siden flyttinga, helt greit det! 

10:39 - satt på første klesvask og begynner å vaske badene, skikkelig grundig denne gangen, svampeskrubb i fuger ++

11:30 - Filip er våken og sulten, resten av vaskinga må vente, setter meg å ammer igjen. 

11:57 - mett og fornøyd baby, som vil ha en liten prat før mamma kan gjøre seg ferdig med badet, så skal vi ta turen ned til tante Hilde for å levere + hente noe, og ta en kopp kaffe 👌

12:35 - iskaffe i sola med favoritten, hjemmelagd is og knekkebrød. En koselig prat og pause fra begges hektiske husmorlife

13:07- ser på klokka og innser at det er på tide å returnere til arbeidsdagen, men tyner besøket litt til, bare fordi det er så koselig

13:37 - hjem for å kjøre tante til besøk, pluss hente noe hos en venninne

13:45 - change of plans igjen, besøket ble utsatt til imorra, meg og ME tar isteden en iskaffe og en prat, lar husarbeid være husarbeid, har ikke mange stundene igjen med hu før hun drar!

14:04 - får en påminnelse om en fantastisk overraskelse vi skal ha ikveld, gleder meg!!

14:37 - begynner på middagen, blir enig om å ta salat som er det eneste som frister på en så varm dag.

15:05 - står å kutter opp salat når minstemann våkner, låner han bort til en snill tante som holder så jeg får fullført middagen.

15:31 - gir småen en liten tår før jeg skal avgårde å hente søskena hans

15:41 - får dra uten babyen for å hente, takket være en snill tante!

15:47 - lar mobil ligge igjen i bilen, dagens viktigste møte er foran meg, innstiller meg på både trøtte og kranglevorne, og kanskje veldig pratsomme barn! Øynene begynner å lete blandt alle de fargerike vestkledde barna idet jeg går inn porten.

15:51 - blir oppdaget av to barn som herjer sammen på sklia, begge skitne og lykkelige! Dagens ablegøyer og sår skal fortelles om.

16:10 - vi velter inn døra med litt kjeft og krangel som alltid, og lillebror venter fornøyd i senga si, mens tante har stekt rundstykker og dekket på bordet, herlig!

16:35 - roen senker seg rundt middagsbordet, alle koser seg med maten! Lillebror følger fornøyd med fra armkroken.

16:38 - praten går rundt bordet, denne delen på dagen er både den mest krevende, og samtidig den mest givende!

16:44 - lillebror er sulten igjen, legger meg i senga og gir han mat mens jeg hører praten fra de andre på kjøkkenet.

16:58 - kommer inn igjen på kjøkkenet og ser basse får seg kul frisyre av tante. Det er alltid superstas!

17:01 - barna har fått hver sin is og løper av fin vane ut for å spise den utenfor, en på balkongen og en ut hovedinngangen, for å vinke til hverandre, søtnoser.

17:17 - står og henger opp klesvask ute i sola på balkongen mens jeg kikker ned på to glade barn som bader i bassenget, tenker på hvor deilig det er med så fint vær! Og gleder meg til kvelden.

17:31 - får telefon fra pappa, det ordner seg med barnevakt, og vi får overnattingsgjest - onkel Mathias kommer! Det blir stas for barna!

17:37 - barna roper krangelen sin utover hele nabolaget, prøver å forklare at det ikke er snilt å ta igjen når noen snakker stygt, men når visst ikke inn...

17:56 - begge barna stikker bort til naboen i øst, her er det venner å leke med i fire nabohus, vi bor så fint til! Rydder opp litt i Hagen etter dagens lekeherjing, tasser inn på bare bein og kjenner at gulvet sårt trenger seg en ny runde med støvsugern, sånn er det når det er sommer!

18:09 - smårydder litt på kjøkkenet og sukker takknemlig over tante som har rydda opp etter middagen, hvor heldig er jeg ikke av og til!

18:40 - slenger sammen en brownie til kvelden, greit med sånt som går fort! 

19:09 - kikker på noen glade sommerbarn ute på trampolina, kjenner meg takknemlig for Hagen vi har fått oss!

19:15 - roper barna inn, på tide å ta på pysj og finne senga, men de må få lov til å slikke noen bakeredskaper før de pusser tenna ;)

19:30 barna har kommet seg i sengene, og nattasanger skal synges før roen senker seg over huset...

19:41 - storebror snorker ved siden av meg, Filip spiser og storesøster ligger og snur på seg i senga si. Får ikke sove sier hun, jeg gir beskjed om at hun bare må prøve litt til...

20:01 - setter på ovnen og setter på en klesvask med ull for å få reint leketeppet som Filip har arva av fetteren

20:16 - setter kaka inn i ovnen og gjør klar sengen til nattens gjest. 

20:36 - kaka er ute av ovnen og jeg pakker meg ut i bilen for å dra avgårde på surpricefest for tante!

21:00 - løper inn i saken på lokalet med en haug gale jenter til musikk og konfettikanoner, og alle gleder seg over å se sjokket i fjeset til hun vi alle er så glade i.

22:00 - vender nesa hjem etter en koselig time med jentene.

23:00 - klargjør meg for natta, sliten etter en lang, fin dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar