mandag 19. januar 2015

Året 2014

Ble inspirert av min kjære svigerinne (igjen), så kommer med et lite tilbakeblikk på året som er over,

Januar:

(tror aldri jeg har tatt så få bilder med kameraet som det jeg har gjort i 2014, skjerpings for 2015!)

Dagene mine i Jan.2014 besto mye av barnepass, var dagmamma og hjemmegående, så hadde enten to eller tre barn rundt meg til enhver tid, det tilsvarte en god del utetid hver dag, mye baking og bare generell kos, er faktisk savn nå når jeg ser tilbake på det, selvom jeg begynte å bli temmelig lei av hjemmegåing på dette tidspunktet! Vi hadde en østlandstur hvor vi bare utnytta gjestfriheten til svigers, og generelt bare storkoste oss, heldige oss som har dem!

Februar:

Februar var en litt i overkant stressa måned, da vi var trebarnsfamilie i oppe-etasjen mens huseierne var på sydentur, og vi passa minsten dems, som klarte å få ørebetennelse i løpet av uka, og to stk barn under 2 år = lite nattesøvn på alle sammen, spesielt med en syk unge som ikke er helt fortrolig med en... Men vi overlevde på et vis, og fikk hvilt ut med tidens vinterferie med svigers på hytta etterpå, så det var ikke så verst, akkurat det blir virkelig et savn i år... Elsker hytteturer med den gjengen :)

Vi hadde også besøk av tante Line denne måneden, og det var SÅ koselig!(håper på en gjentakelse av den snart, hint hint ;))

Mars:

Mars var en veldig stille måned, blogg-wize, men vi var jo på søstrestevne, og jeg koste meg uten barna en helg, selvom jeg savna de veldig, og vet at pappaen var veldig letta da jeg kom tilbake :P
Også kom svigerfar en tur, og hadde med seg Dina som kom for å bo med oss frem til sommeren, så da ble vi plutselig en familie på seks, noe som var både superkoselig, og litt stress med tanke på hvor trang og liten leilighet vi har... (puh!) Men det gikk seg til, og det var deilig for meg å få litt avlastning med barnepassingen :) (på dette tidspunktet var jeg så mett av å gå hjemme at jeg hadde tatt hvilken som helst jobb tror jeg...)

April:

April er litt en milestone for meg, for jeg fikk min første "ordentlige" jobb denne måneden! (altså, jeg har jo jobba før, og fått lønn før, men ikke helt utenfor noen form for menighets-sammenheng) 2.April hadde jeg min første dag på jobb, og jeg digga jobben fra første stund! Var jo veldig bonus å ha svigerinna si som sjefen da ;) Så da ble det mye mer utenfor-huset-tid på mor, noe hun var veldig fornøyd med, (selvom jeg merkelig nok savna barna veldig kjapt... :P) Tantene fikk nok å stri med når det nå plutselig var tre working-mums som skulle ha barna sine passa samtidig, så jeg tror nok de ble ganske forsynt av barnepass themselves etterhvert... Men vi fikk kabalen til å gå opp på et vis, om enn med litt stress og mas. Andre eventer denne måneden var både bleieslutt og smokkeslutt på storesøster, og pappaen fikk seg også en jobb (prosjektansettelse i Securitas)

Mai:


Mai ble en hektisk, opptatt måned! Pappa og Mamma i full jobb, tantene som barnevakter, østlandstur for nasjonaldag og bursdagen til Roramor og deretter og barnebursdag for Roramor, men vi likte det hektisk vi!


(Utebilde tok tante Diddi en av passedagene, flinke tanta som tok med seg barna ut og gjorde det gøy for de!



Juni:

Litt auau fra sinnatagg-søstra...
I juni fikk mamma seg iPhone, og kameraet tok seg en fem måneder lang ferie...(og det er ikke tull engang, tror ikke det ble tatt frem en eneste gang mellom juni og november...) Men men, mobilbilder duger jo til blogg, blir jo tatt flere bilder, bare med mye dårligere kvalitet... x)
Ellers gikk vi vel mest og venta på juli og sommerferie i hele juni måned, (føltes ivertfall sånn, siden vi ikke har hage og det vi var ute var i en grushaug til alle bilistenes beskuelse (ergo, null soling, selvom det var steikende varmt, og null slå seg ned og spise ute, å som vi savna å ha en hage den sommeren!)) Det var en veldig varm måned med mye sol og fint vær, så når vi kunne stakk vi opp i hagen oppe og bada i bassenget til tante og onkel, men det er da måte på hvor mye man kan okkupere andres hager :P

Vi stakk endel til lekeplasser rundt der vi kjente folk da, mest med mamma, siden pappa jobba mye 12-timers nattevakter denne måneden, og dermed sov stort sett hele dagen etterpå...







 
Juli:


Det er ingen tvil om at høydepunktet denne måneden var sommerstevnet og brunstad! Vi hadde to herlige ferieuker på verdens beste sted, og barna var SÅ lykkelige over å være der! Det gjør bare gleden enda større for mor og far :) Vi fikk også tid til å være med bestemor og farfar, onkler og tanter, og andre kjente vi bor altfor langt unna... Tommel opp for Brunstad!




Etter stevnet jobba mamma masse, mens pappa passa barna, og når mamma ikke jobba var vi masse på den nydelige pk-stranda og bare nøt sommeren og livet generelt!







August:



Nok en milepæl, barnehagestart og ny jobb på pappaen, denne gangen på hotellet! Barnehagestarten gikk stort sett fint, innkjøringsfasen gikk lettere enn forventet, selvom lillemor hadde noen toalettuhell i en periode etter, pga alle forandringene. Pappaen bygde ny seng, og mammaen jobba, masse, da ny sjef ikke var å oppdrive med det første, så mye ansvar ble putta på de gjenværende ansatte...

Men sånt no blir det jo lønn av og, så klagde ikke akkurat, trives i jobben, og har koselige kollegaer, så det gikk veldig fint for det meste.


September:

Stikkord for september er: vannkopper, baking, turer og jobbing! Til sammen hadde vel fire stk kusiner og fettere vannkopper samtidig, så da var tre stk mødre "tvunget" til å være hjemme fra jobb og være sammen med hverandre hvis vi skulle besøke noen (gjorde oss INGENTING) syntes bare litt synd på kollegaene mine som måtte klare seg så godt som mulig uten meg... :P Jeg ble bitt av bakebasillen, og slutte nesten helt å kjøpe brød, oppdaget ett nytt tursted jeg fikk dilla på og fikk ny kollega, min kjære søster! Alt i alt en fin måned!

En helt utslått vannkoppesyk gutt...














Oktober:
Oktober var det BF, et virkelig høydepunkt og vendepunkt, og med verdens beste barnevakter fikk vi med oss hele greia! Og ellers hadde vi oss ikke bare en, men to østlandsturer til sammen, da vi reiste østover igjen senere samme mnd for å tilbringe litt (nei veldig) etterlengta tid med kusinene på Rudskjærsia! Det var noen superkoselige, (og litt slitsomme, spesielt for tanta) dager med masse kvalitetstid med søte jenter som lekte veldig fint sammen! (Skulle likt å si det samme og de gjevnaldrende gutten og jenta, men dog nei, de var nok for små...:p)

November:

November hadde mor tre uker med permitering fra jobb, noe som gikk med til litt dugnad, litt besøk, litt fotooppdrag og eller vet jeg faktisk ikke helt hvor tia gikk fra meg... (?)
Tok faktisk INGEN (!) bilder denne måneden, andre enn fotooppdrag for andre, og for meg selv, så  har ingen referansebilder fra denne måneden... Siste uka i November starta jobben opp for fullt, og mor jobba på høygir hele uka, og dette fortsatte vel strengt tatt fram til jul...

Desember:



Vi hadde for en gangs skyld forberedt oss litt til advendt i år (fjor), så barnas pakkekalendere hang klare før 1.desember, og hver eneste dag var de like spent på hva som var inni dagens presang, mor hadde tatt litt hardt i hva kalendergavene gjaldt, så det ble en dyr affære, men barna var ivertfall fornøyd! Og mamman og pappan hadde det vel nesten like gøy som barna med legobygginga :P

Vi hadde fordelt to pakker med lego i 24 deler, og begge fikk litt hver dag, sånn at de etterhvert kunne bygge ferdig litt og litt, mor hadde ikke tenkt helt igjennom da hun pakket inn, så litt omjustering måtte til for at lillebror skulle få bygge ferdig ting, men det gikk på et vis, dette er noe svigermor har gjort med sine barn, og jeg syns ideen var helt genial, neste år blir det nok litt mindre i hver pakke, og ikke så store dyre gaver, men samme ideen ivertfall! Ellers hadde storesøster såvisst fått med seg hva jul var, og hva vi telte ned til, og gleda seg så masse at det var en fryd å se på, og jula ble virkelig et skikkelig høydepunkt, en festferie fra start til slutt :)



Det var året 2014 i "korte" trekk!

Snakkas!

2 kommentarer:

  1. Så koselig, fint å se :) Og takk for påminnelsen om å gjöre 2. del :D

    SvarSlett
  2. Skal ta hintet på alvor! :)
    Takk for fine oppdateringer, er så digg å følge med :)

    SvarSlett