søndag 11. januar 2015

Orkankveld

Har aldri vært så takknemlig for at Gud har gitt meg gode ideer som igår... Plutselig kom jeg på at orkan gjerne medfølger strømbrudd, så jeg satte igang med middagen lenge før planlagt, og fikk den i ovnen på rekordtid, mens vifta gikk litt av og på, og lyset i taket småblinka. "Bare strømmen holder 20 minutter til" tenkte jeg i mitt stille sinn, og kutta opp salat og dekka bordet, og gjorde andre ting som kan være stress å få til i dunkelt lys. Så begynte jeg å tenne stearinlys, te-lys og plassere rundt, og vips, på omtrent minuttet 20 min etter at jeg satte middagen i ovnen takka strømmen for seg... Da var det bare 10 min igjen av steketia, så varmen i ovnen ville klare å fullføre retten, og jeg hadde allerede fått lys nok til at barna ikke fikk panikk, selvom de ble litt småredde av mørket i starten. De fikk hver sin lille (delvis barnesikre) lykt å ha med seg, og da gikk det bedre... Helt forferdelig deilig å for en gangs skyld være et skritt foran! Så lørdagskveld ble det på tross av strømbrudd! Vi spiste lasagne med salat til stearinlys og barna koste seg skikkelig! Første dagen de har spist ordentlig siden de ble syke... Etterpå lekte vi med ball, og tegna, siden filmkveld ikke akkurat var aktuelt uten strøm... Siden vi regna med at strømmen kom til å være leeeenge borte gjorde vi et grundig innhukk i iskremen alle fire, og barna fikk hver sin gumpepastilleske som de hadde gleda seg til i noen dager :) 

Levi hadde sin første dag uten smokk, noe som gikk forunderlig fint, helt til midt i natt, men det er en annen historie :s
Begge to brukte lang tid på å sovne, men det er jo ikke så rart med tanke på den merkelige blafrende belysninga... Så mor satt å leste i en bok inne på barnerommet til de endelig sovna, mens pappa lekte arkitekt i stua, han sitter alltid å tegner hus og planløsninger, geniet mitt... Hvorfor han ikke gikk arkitekt er for meg umulig å forstå... Så smarte løsninger han klarer å finne ut tror jeg ikke er innafor normalen... Jaja...

Vi hadde nok batteri på den ene (av sikkert 15) bærbare pcen til å se på to serie-episoder av Castle før vi gikk i seng, plutselig, det siste kvarteret av episoden når to kom strømmen på igjen! Heldigvis for kjøle-og-fryservarer... Så da kunne vi trygt blåse ut alle oksygenstjelende stearinlys og legge oss uten å være redd for at barna skulle våkne med panikk i tussmørket :)

Stemning

Lasagne ferdigstekt, heldigvis


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar